San Francisco dag 2

25 september 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Het is alweer de 2e volle dag in San Francisco. Dezelfde routine als altijd, Opstaan , iets eten , klaarmaken , afkoppelen en naar het BART station rijden van Colma. Daar hebben ze veel parking waar ook RV's kunnen staan. Veilig en voor een ganse dag. Dankzij mijn parkeertalent kost het ons nu maar 2 dollar. We gaan de tickets die we gisteren niet hebben opgebruikt upgraden. je kan je bestaande kaart met krediet aanvullen. Aangezien we gisteren met de bus naar een dichter station waren weergekeerd hadden we nog 40 Cent over op elke kaart. We zetten er weer 7 dollar op op elke kaart en begeven ons naar de halte richting San Francisco center. We moeten steeds de lijn nemen van Milbrae naar San Francisco center. Downtown dus. Na de gebruikelijke rit tot aan powellstreet besluiten we de kabeltram nog maar eens te  nemen. We mogen tot vandaag alle openbaar vervoer nog nemen met onze 3 dagen pas. Het puilt uit van mensen die op het trammetje willen. De gouden tip van een local gisteren verteld ons de halte verder te nemen. Ze hebben altijd plek over en daar staan maar een aantal mensen te wachten. Opnieuw hebben we geluk om met het eerstkomende trammetje mee te kunnen. We gaan mee over de heuvel en komen al snel aan aan de fishermans warf. Vandaag willen we een fiets huren om over de golden gate te fietsen. Aan de Warf zijn er verschillende verhuurstations. We gaan eerst op verkenning wie de beste prijzen heeft. al snel word duidelijk dat die niet ver van elkaar liggen. De 2e van de dag blijkt iets goedkoper te zijn. We gaan info vragen en een aantal minuten later zitten we al op 2 fietsen en zit ons katherine in een wagentje aan papa's fiets. Allen met helm en alle veiligheidsvoorzieningen, vertrekken in de richting van de brug. er is een speciaal pad die ons tot aan de brug zal brengen. Eens over de brug kunnen we naar saucalito rijden waar we eventueel een overzet kunnen  nemen naar het verhuurstation. We kregen 2 tickets van het verhuurstation voor moeten we die willen gebruiken. Normaal gezien keren we terug over de brug en gaan die tickets niet gebruiken. Na een paar straten zijn we al goed opgewarmd en fietsen voorbij de jachthaven van San Francisco. in de verte krijgen we stilaan de brug weer in zicht. dan komt de eerste helling van de dag. Direct een kuitenbijter waar we bijna de top al rijdend kunnen bereiken. Helaas moet ik 10 m van de top forfait geven. Marianne slaagt er evenwel wel in om de top te bereiken. Katherine moedigt me nog wat aan en hop terug op de baan. Katherine zit zalig in die 2 persoons bolderwagen. ze geniet van het uitzicht en moet geen moeite doen. Toch bij de eerste fotostop wil ze de pijp al aan maarten geven. Ze wil het m&m deken en placeert zich op de zij. Na de volgende stop ligt ze al in dromenland. We fietsen langsheen mooie kronkelbaanjes langs het water en het nabij gelegen park. Even later arriveren we dan bij de brug. eerst aan de pijlers waar we mooie foto's nemen en ook aan het promenadedeck waar je mooie vergezichten krijgt over de brug, san francisco stad en alcatraz. Daarna moeten we opnieuw stijgen. Met volle moed en in de laagste vitesse begeven we ons richting de startbaan van de brug. Helaas moeten we er opnieuw af. Veel te stijl en geen fysiek. Half wandelend kom ik boven waar ook marianne is moeten afstappen. Even op ander komen met alweer een ander en mooi zicht op de brug. Tijdens de ze pausen maken we er gebruik van om de Garmin camera op de fiets te monteren om de oversteek te filmen. Even later en na een goede rustpauze begeven we ons weer verder. Nog een kleine kuitenbijter tot aan de ingang van de brug, die we al rijdend, jaja, al rijdend bereiken. Dan begint het avontuur zelf. de brug gaat ook eerst naar omhoog en dan pas een stukje, aan de 2e pijler ,naar beneden. Onderweg massa toeristen die in je weg lopen en mislukte wieler(tero)risten die denken dat ze prof zijn. Met alle moed die ik heb rijden we naar de overzijde van de brug naar het bekende VISTA point. Gelukkig gaat het op het einde wat naar beneden want anders had ik dat nooit gehaald. Wind, drukte en geen fysiek (en de slapende dochter erachter) maken de rit tot een ware hel. Op vistapoint bekomen we van de trip en kunnen alweer mooie foto's maken, ook op de brug zijn we trouwens even gestopt voor de nodige foto's. We besluiten de ferry in sausalito te nemen ipv terug te fietsen. We zijn doodop en kunnen eigenlijk niet meer. Mijn benen wilden echt niet meer verder. Geluk want naar sausalito is het bijna uitsluitend naar beneden. We laten ons bollen door de zwaartekracht en moeten nog even trappen (en afstappen) voor een korte berg omhoog. Daarna rijden we lustig maar zeker naar de ferry. Een kleine 10 minuten later komen we er aan. En net op tijd want we zijn de laatsten die opstappen. De ferry vliegt letterlijk over het water, het gaat sneller dan gedacht. nog geen kwartier later zijn we aan de fischerman's warf aan pier 39 bij de zeeleeuwen. Die liggen nog steeds te luieren in de zon. We gaan gauw de fietsen terugbrengen en snel terug naar de tram. Onze kaars is uit. Na alweer een geslaagde truuk komen we snel aan boord van de kabeltram. We rijden snel weg met de 2e. Vandaag zijn ze een pak korter na elkaar. Dat word duidelijk op de tram waarom. een van de lijnen is uitgevallen zodat alle tram's nu dezelfde route volgen. Halverwege valt er net voor ons een uit met panne (de rem doet het niet) We moeten 5 minuten wachten tot ze de defecte tram kunnen wegslepen. Daarna gaat het weer snel verder. De laatste 2 blokken staan we mee in de file. We besluiten dan maar te voet naar het station te gaan. Eens aangekomen aan de BART gaat het heel vlug. In on time staan we aan de camper en gaan snel aansluiten op de camping. Onderweg stoppen we eerst om beertje te laten drinken en we halen ons een fantastische pizza. Leuke plek, een echte italiaan en een verse pizza. echt lekker zenne. We kregen daar ook water a volonte. ik heb daar 3 glazen binnengewerkt. Van die fietsreis krijg je dorst. ook katherine krijgt er een glaasje en zelfs een rietje. Slecht idee want even later ligt het glas in 1000 stukken op de grond. Wij rood van schaamte, die amerkaanen maakten er een feestje van. Geen probleem it's only a glass. en joeps ze krijgt al een nieuw. met 3 kuisen ze aan een tempo alles op en lachen alles weg. Even later staan we met onze pizza in de camper. We hebben ook wat allerlaatste inkopen gedaan voor de laatste dagen. We zijn er nog steeds niet uit wat we gaan doen hierna. We geraken snel in slaap (en sorry dat we niet meer konden facetime'n  maar we waren echt op. Zeer leuke dag alweer, superdruk maar we hebben er heel hard van genoten en hebben geen moment spijt gehad van de fietstocht. Morgen gaan we wat rustiger aan en proberen alamo square te bezichtigen en twin peaks. We zullen wel met de camper moeten want onze 3 dagen pas is morgen niet meer geldig. Tot morgen

MiMaKeKe en beertje de bus, en alle anderen ook natuurlijk