Naar Joshua tree en dan door naar de grand canyon

5 september 2014 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Van Joshua tree naar Grand Canyon.

Deze morgen opgestaan op 29 Palm Springs RV resort. Vandaag hebben we een zeer drukke dag voor de boeg. We rijden immers naar de Grand Canyon, en die ligt ongeveer 6u rijden vanaf Palm Springs. Rond 8 u is iedereen wakker en maken we ons klaar voor de lange tocht. We moeten ervan profiteren  om nog het een en ander te gaan zien in het Joshua Tree NP. Eerst gaan we naar de desk office om ons nog te registreren en onze nacht te gaan betalen. Gisteravond bij aankomen was deze reeds gesloten (het was 21u48). Onze reisgegevens lagen in een houten bank voor de office met daarop onze standplaats en de te betalen factuur. Als we teruggaan naar onze camper, valt het op dat het terrein zo goed als verlaten is. Iedereen is dus blijkbaar vroeg op pad gegaan. Gisteravond stond de camping immers zo goed als vol. Snel alle controles uitvoeren rond de camper (precies een vliegtuig) er valt veel te controleren en te doen alvorens je kan starten hoor. Beginnen doe je vooraan aan de deur van de passagier. Je kijkt naar de banden en eventuele schade die door steentjes en dergelijke zouden kunnen zijn ontstaan. Daarna alle bagagevakken aan de zijkant alsook de Auwing (uitschuifbare luifel), deze moet goed ingeklapt zijn en vastgedraaid aan beide zijden. Daarna de achterkant, ook even het trapje op naar het dak kijken. De andere zijkant heeft wat meet om handen. Eerst en vooral zitten daar alle aansluitingen voor de Full hookup. Elektriciteit , water en afvoer. Deze ontkoppelen en alle kabels opbergen natuurlijk. Belangrijk is eerst de kleppen sluiten van de toilet en de afvoer . dan de buis loskoppelen en omhoog houden tot aan de dumpingsput op de camping zodat alle inhoud + water wegstroomt. Daarna opplooien en opbergen in een apart vak onderaan de camper. Dan zetten we de veiligheids en lekdop op de uitgang van de camper. even later ontpluggen we de elektriciteit. Deze is eenvoudig uit te schakelen. Eerst de plons afzetten , pries uittrekken en dan kabel mooi inrollen en inpluggen in de contactdoos van de camper( anders geen stroom tijdens het rijden en met de generator aan). Als laatste ontkoppelen we de watervoorziening. Kraantje dichtzetten ,ontluchten in de camper , laten leeglopen en dan mooi oprollen en achteraan in de koffer opbergen. Dan kijken we of alle bagagevakken gesloten zijn en vast zijn met de sleutel. Ik wil niet dat tijdens het rijden iets openspringt. Als laatste kijken we de kant van de bestuurder na. In de camper moeten we alles veilig opbergen zodat er geen losliggende voorwerpen zijn die tijdens het rijden kunnen verhuizen van plaats. We sluiten ook alle dakramen. Daarna installeren we onze dochter in de autostoel en klappen het TV scherm uit. Jaja we hebben TV met DVD aan boord. Gisteren kochten we een DVD van tom en jerry (in het amerikaans natuurlijk) en dat vind ze super. Dan is het de beurt aan de slideout. even op het knopje drukken en die schuift mooi naar binnen. Nog een laatste keer snel rond de bus en we klikken ons vast, starten de GPS en rijden maar. Volgende halte op onze route is het Joshua Tree NP. Na wat zoekwerk en een inval op een marinebasis (GPS stuurde ons verkeerd) komen we aan in het bezoekerscentrum van het park. Daar gaan we even een kijkje nemen en kopen er onze parkpass (Annual Pass) voor 80 dollar mag je met een camper en 6 personen een gans jaar binnen in alle parken. Als je dus niet zo’n pas hebt betaal je 20 dollar per park en per in en uitrit. Nu rijden we binnen en buiten zoveel we willen en waar we willen. Hij is ook een jaar geldig. Na wat info , rijden we het pakt binnen. Na 2 minuten komen we aan het rangers-controlehuisje. Daar laten we onze parkpas zien alsook 1 reispas met onze foto, iemand anders met die pas komt er niet in. We krijgen nog wat info en mogen gelijk doorrijden. Het is hier echt prachtig, we rijden nu echt in de woestijn met zijn typische Joshua Trees. Ook de mooie rotsformaties zijn fantastisch om naar te kijken. We vonden al onze stops die we hadden voorbereid zoals de Skull Rock en de Cactusgarden. Ook stopten we tegen de middag in het park op een voorzien terrein om even te eten. Als laatste zagen we nog een paar rotsen waar we even een foto wouden nemen, hier kon je ook kamperen met een tentje. Onze dochter is zot van stenen en van ze te beklimmen. Na een aantal van deze op en af zijn te gegaan vonden we een mooie spleet in de stenen voor een foto. Ik loop er met katherine heen en willen er even voor gaan staan als de schrik me om het hart schiet. Plots hoor ik uit de spleet het gesis van een slang. k weet niet wie wat of hoe maar we zijn snel gaan lopen voor dat ze ons te lijf zou gaan. Na dit avontuur was het hoog tijd om onze trip naar de volgende camping in te zetten. We zitten serieus achter op schema. Na een snelle blik op het landschap rijden we terug naar de uitgang en beginnen aan een trip die uiteindelijk 7 u zal duren. Na het buitenzijden van het park leer ik marianne de basis van rijden met de camper aan en neemt ze plaats achter het stuur van de bus. De eerste 3 uur zal zij rijden, daarna rij ik tot op de camping. Onderweg even stoppen voor tanken. Busje ging lopen met 205 Dollar aan naft alstublieft. Jaja deze jongen kan drinken zeg. Tussen de 23 en 25 liter per 100 Km. We wisten dat en dat is ingecalculeerd. Bij aankomst aan de Grand Canyon hebben we terug 3/4 verbruikt van onze tankbeurt. Gelukkig moeten we morgen niet zo veel rijden. Het is ruim 21 u als we aankomen . Aan de ingang van onze camping hangt een nota met onze naam,en nog enkele anderen, en de plaats die we mogen innemen. Wij hebben F34, een plannetje laat ons zien waar dit is en alles staat hier zeer goed aangeduid. We rijden snel onze parking op, sluiten alles terug aan en kruipen ons bed in. We gaan vannacht de Cabover eens proberen, de dochter nam immers het grote bed achteraan volledig in beslag. De cabover is ook ruim genoeg om je volledig te kunnen uitstrekken. Op de bank beneden is het voor ons net te krap.

Zo tot morgen, dan verkennen we de Grand Canyon.

Mimakeke