Monument valley Rondrit + Vertrek naar Moab

10 september 2014 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Hoe slecht het gisteren ook was met het weer, zo goed is het vandaag. We bestelden gisteren een 3 1/2 uur durende tour doorheen monument valley. We moesten vandaag dus eens vroeg opstaan. De wekker heeft ons voor het eerst tijdens de reis moeten wekken. Om 6u30 om precies te zijn. We moeten tegen 8u15 aan de ingang van het RV park staan. Dus eerst alles klaarmaken, dan uitchecken en de camper (vanaf vandaag Beertje genaamd) buiten ergens op de parking zetten. We mogen maar tot 12u blijven staan en we zullen pas om 12u30 terug zijn van de tour. Omdat we eens goed georganiseerd waren van gisteren ,hebben we nog een uur over voor vertrek. Marianne en Katherine besluiten nog maar wat te slapen. Om 8u40 precies arriveert onze gids met zijn karreken. Een gammele 4X4 truck met plaats voor 18 man. Gelukkig moeten er maar 16 mee. Katherine moet niet betalen en mag bij ons op schoot zitten. Larry is de naam van onze navajo gids. Hij verteld ons dat hij geboren en getogen is hier in monument valleien nog op de oude levenswijze. In een Hogan. Een houten constructie overgoten met Rode modder en gruis. De iedeale isolatie zo blijkt. Als eerste stop neemt hij ons mee in een hogan, gebouwen net naast het internationale luchthaventje van Monument valley. Binnenin zit een oude navajo vrouw die ons laat zine hoe je wol spint en weeft. Ook verteld larry ons over het leven in en om een hogan. De 20 minuten uitleg heb ik opgenomen met de camera zodat jullie zelf kunnen horen hoe hij alles uitlegt. Dan is het tijd om naar het Tribal park te rijden (navajo's noemen monument valley (TSE BINSKEY of zoiets) . onderweg krijgen we de rotsformaties eindelijk te zien met een mooie blauwe lucht. Deze morgen hadden we ee mooie zonsopgang en een mooie volle maan. Eenmaal aangekomen in het park begint larry zijn verhaal en benoemt de verschillende rostformaties. De 2 mittens, Tree sisters, totem pole, elephant butte, Snoopy, enz... . Gelukkig namen we de iets langere tour, deze neemt ons mee naar plaatsen die alleen toegankelijk zijn met een navajo. Zo krijgen we nog veel meer moois te zien zoals "ear of the wind". Helaas kunnen we aan het Oog van de zon niet geraken wegens de stortvloed van gisteren. Verschillende paden zijn ontoegankelijk geworden (ondergelopen) Onze gids rijd toch naar zoveel mogelijk plaatsen. Eens op de terugweg, rijden we richting de 17 mile drive. De weg die je zelf ook kan rijden. Gelukkig doen wij dat niet want die weg is echt niet gebouwd voor een gewone wagen laat staan een camper. Ik was reeds op de hoogte vandaar dat we toch voor een begeleide tocht kozen. Toch zijn er van die dwaze toeristen die toch de held willen uithangen en zelf met een sportwagen willen rijden. Helaas voor hen maar ook voor ons eindigt de tour waar een stommeling zich heeft vastgereden en waar geen doorkomen meer aan is. Helaas missen we hier de tour langs de beroemde filmlocatie van back to the future. Dan rijd onze gids terug naar de ingang waar je alsnog een zicht hebt op de befaamde achtergrond die je ook in de film ziet. Wat we wel zagen was de filmlocatie waar john wayne te zien is in verschillende bekende cowboy films. Er is ook een echte cowboy te paard die op die plek zich laat fotograferen. Gelukkig is het pauze voor de ruiter en kunnen wij op die locatie een mooie foto scoren met ons drietjes. Marianne koopt op het einde van de tour een mooie hanger gemaakt door de navajo's. Na een geslaagde trip rijden we om 12u40 terug de parking op van het RV park. Het was een mooie voormiddag maar de reis zit er voor vandaag nog niet op. We moeten immers nog 4 uur rijden naar het nieuwe RV park in Moab. Omdat de reis weer een paar uur duurt rijd marianne ook een paar uurtjes. Als we op een uur van onze bestemming zijn laat onze GPS ons een wegje inrijden waar we niet in mogen. We beginnen te twijfelen of we wel juist zijn, maar we hebben de juiste coordinaten ingegeven. We besluiten rechtsom te maken en naar het stadje MOAB te rijden en het daar eens te vragen. Na 20 minuten op de terugweg merken we onze camping plots op. Gelukkig voor ons dat we het snel gevonden hebben en we hebben een uurtje gewonnen. We melden ons snel aan en rijden naar onze standplaats. Omdat katherientje zo flink was vandaag laten we haar kiezen wat we deze avond nog gaan doen: zwemmen of naar stenen kijken. Het antwoord is snel en simpel ZWEMMEN. We trekken met z'n allen naar het zwembad op de camping. Maar wat een klein zwembadje is dit, en koud brrrr. Maar Katherine trekt zich dat niet aan en gaat het water in. Marianne volgt haar voorbeeld maar staakt de poging na een paar minuten, het is echt al te koud om nog te zwemmen. Katherine houd nog even vol maar komt ook klappertandend uit het water. Ze was wel heeeeeel blij dat ze gezwommen had. Daarna zijn we nog snel wat inkopen gaan doen om te wassen. net naast onze camper is het wassalon, met 4 wasmachines en 3 drogers. Daarna vlug wat eten gemaakt en nog wat nagenieten van alweer een mooie dag in het verre USA.

Groetjes vanuit Moab ( Arches)

MiMaKeke

1. Mj: