Naar Monument Valley

9 september 2014 - Monument Valley Navajo Tribal Park, Verenigde Staten

Reisverslag Naar Monument Valley.

We gaan vandaag opnieuw rijden. Een 3 uur durende rit staat er op het programma. Van Page rijden we richting Kayenta om daar dan richting het Tribal Park te rijden , ook beter bekend als monument valley. Hier zijn tal van western films gemaak. Het bekendste beeld voor de jongere generatie is de scene uit „Back to the future 3” die in monument valley is opgenomen. Dit deel van Utah behoord toe aan de navajo indianen. zij hebben dit land sinds jaar en dag bewoond en word beschouwd als werld erfgoed. Ze heffen er eigen reglementen en taxen. We rijden vandaag naar Gouldings Campground. Deze ligt op 3 mijl van de ingang van het park. Als we wakker worden op de camping in page , regent het pijpenstelen. Het ziet er ook heel somber uit. We hopen dat het in monument valley beter weer zal zijn. Met goede moed vertrekken we. Eerst de nodige checkout doen en dan hop de camper in. Onderweg stoppen we aan een paar mooie uitzichten terwijl het uitklaart. Gisteren ging dat helaas niet wegens het slechte weer. Na een 2 tal uurtjes rijden doorheen mooie landschappen komen we aal ik Kayenta. In Kayenta is een grote supermarkt en daar springen we even binnen. Na de nodige inkopen zetten we onze reis verder. Op zo’n 10 minuten voor aankomst in monument valley begint de hemel dicht te vallen en begint het te regenen dat het geen naam heeft. Terwijl we snel foto’s willen nemen van de bekende rotsformaties word het echt volledig donker en mistig. Allle rotsen steken zich weg. Er zit niets anders op dan te keren en naar de camping te rijden. Daar aangekomen blijkt dat ze een verkeerde boeking hebben voor ons, geen aansluitingen enkel standplaats. Ik vraag of ze geen andere plek voor ons hebben en na wat zoekwerk vinden ze nog een parkeerplaatsje met aansluitingen. Het is wel een parking waar we achteruit in moeten rijden. Met de nodige instructies van Marianne lukt het als een fluitje van een cent. We koppelen de auto aan en gaan even bekijken wat we kunnen doen. We besluiten naar de infostand te gaan op de camping om te horen hoe en wat om het park te kunnen bezoeken. Je kan/mag er met de camper niet in omwille van de slechte wegen. Enkel met een Jeep is het terrein te bezoeken. Hier op de camping bieden ze verschillende opties aan om in het park te geraken. Maar door het regenweer en het late tijdstip, kunnen we pas morgen mee. Zo’n toer duurt tussen de 2u en een ganse dag. We kiezen een van 3 1/2 u die vertrekt om 8u45. Dan rest er niet meer dan eens te gaan wandelen en een paar foto’s te nemen van de intussen zichtbaar geworden skyline van monument valley. Na een tripje van ongeveer een uur moeten we ons terug reppen naar de camper want er dreigt alweer een onweer. Gelukkig voor ons drijft het over en blijft het droog. In de camper beginnen we aan het koken. We hebben een paar lekkere maaltijden mee uit de winkel die snel op moeten. Alles ook kant en klaar. Verse aardbeien reeds klaar in een potje om direct op te eten. Marianne vond er zelfs blikjes Annanassap. Ook de sprite is hier spotgoedkoop. 20 blikjes voor 6 Dollar, dan nog geen 4 euro. Ook hebben ze hier vanalles wat bij ons nog niet te zien is of op de markt is. Ook krijg je bijna overal een kortingskaart waarmee je nog goedkoper producten kan kopen. Het is ook de eerste keer dat we onze tafel en stoelen eens uithalen. Voorheen was hier nooit echt tijd of liet het weer het niet toe. Vandaag hebben we echte amerikanen als buren. Eindelijk eens vriendelijke mensen. Meteen een goede dag, en ook vertelde ze me meteen dat ze hun camper zo goed mogelijk wouden parkeren dat wij ook nog voldoende ruimte hadden om buiten te zitten. We hadden dat wel maar ze vonden het toch nodig zich tot 3x toe te herpositioneren. Ze waren blij dat ze eens naast belgen konden staan ipv duitsers die ze overal tegenkwamen. Onze andere buren zijn hollanders maar die zijn niet van klaps. Hebben er dan ook geen last van hahaha. Als de zon begint te verdwijnen kruipen we lekker in de zetel. Katherine installeert zich boven in de cabover met de TV met tom en jerry. Ook konijntje tijgertje en poepies moeten mee. Na een tijdje mag/moet ik ook mee gaan kijken en verteld ze me wat tom en jerry aan het doen zijn. Om 20u kruipen we in de douche en leggen katherine in haar bed. Ze gaat nog wat ipad kijken, al is het internet hier zo slecht dat je niet veel aan het surfen hebt. Morgen vroeg uit de veren , eerst de camper verplaatsen, want we zijn nooit voor 12 u terug van de toer en om 12 u moet je van je plaats. Gelukkig kunnen we hier rechtover staan tot we terug zijn. Zo dat was het voor vandaag . Morgen zijn we er terug vanuit Moab (arches).

MiMaKeke

1. Meme en Pepe:
    10 september 2014
    Hier gaat alles ok vandaag ga ik zingen met de konijnen gaat het goed Pepe Erik is bezig aan de deur boven de hof is opgekuist.ik ben blij dat het met jullie goed gaat jullie genieten ervan dat kan je zien aan de mooie foto's vele groeten en dikke knuffels van meme en Pepe xxxxxxxx daaaaag nog veel reisplezier
  2. Mj:
    12 september 2014
    weeral zo'n mooie foto's maar spijtig van het weer hé, hier is het nog altijd mooi weer maar niet zo warm natuurlijk. xxxx-jes