San Francisco (aankomst)

23 september 2014 - Pacifica, California, Verenigde Staten

Deze morgen liep de wekker ons op. We moesten wel want we moeten een 5 tal uur rijden naar San Francisco. Met rustige tret komen we in gang. Als iedereen wakker is en iets heeft gegeten zijn we klaar voor vertek. Eerst nog wat foto's nemen van de nabij gelegen merced river, waar vogeltjes zich aan het wassen waren. We rijden het park buiten via Wawona. In plaats van nu de grove in te rijden draaien we rechts weg door de uitgang. Na een bochtig circuit uit de bergen word het stilaan plat en komen we weer in de bewoonde wereld. Daar neemt marianne het stuur over en rijd zo'n 3 uur door tot het begin van San Francisco. Het laatste uur rij ik verder omdat we straks op de camping moeten parkeren, en dat ziet marianne nog niet zitten. Het worden 4u30 als we eindelijk het RV park oprijden. We gaan ons aanmelden en horen waar we kunnen staan en hoe we san francisco kunnen bezoeken. We besluiten vandaag al onmiddellijk eens een kijkje te gaan nemen. In the office vertelden ze dat we het beste naar het dichtstbijzijnde treinstation konden rijden met de camper en daar doorrijden naar het centrum. De BART metro brengt ons bij het beginpunt van de toeristische start doorheen san francisco. Als we op de parking aankomen blijkt dat we niet in een parking passen (en dat wisten we al) maar meerdere campers namen 2 tot 3 plekken in. Dus wij ook. We betaalden voor 3 standplaatsen een dollar of 6 en gingen richting perron. Een betaalautomaat voor tickets is daar niet simpel. Je moet eerst een kaart kopen en dan opladen met geld. Hoeveel? dat moet je zelf maar te weten komen. Een behulpzame beambte hielp ons gelukkig verder. Na 2 minuten zaten we al in de metro die er aardig vaart achter zet. Binnen een 20 tal minuten stonden we op Powell street. de gekende straat waar de kabeltram vertrekt. Eerst gaan we naar het tourist info center en kopen daar een 3 daagse kaart voor ons beiden (kk mag voor niets mee) en daarmee mogen we met alle vervoer rijden voor 3 dagen. Eerste test die we doen is de kabeltram zelf natuurlijk. We zien hoe aankomende tramstellen worden gedraaid op de aloude manier. De werknemers zijn er zeer trots en fier op op hun tram (enig in de wereld) hij word nog net zo bediend als de eerste dag. Geen elektronica maar belsignalen met touwtjes en remmen die nog van hout zijn. Elke 2 dagen moet zo'n tram nieuwe remmen krijgen. Het is zeer leuk en snel (9 MPH) en aan de lichten word keurig gestopt. Ze bedienen de tram met 2 personen om alles in goede banen te leiden. Eindpunt van de tram is de fisherman's warf. Hier bekijken we de vele winkeltjes en natuurlijk proeven de dames van de plaatselijke vis. Even zien we al het eiland alcatraz liggen . Het weer slaagt daar snel om en mist en regen komen ons tegemoet. Na nog wat winkeltjes te hebben bezocht keren we voor vandaag terug naar de kabeltram. Daar hebben we geluk, door het lange wachten (25minuten) zijn we de eersten in rij en kunnen nu met buitenzicht rijden. voorheen zaten we binnen en dat is iets minder leuk. Nu heb ik veel kunnen filmen en ook foto's nemen zonder dat er mensen in de weg zaten. Eens terug aan de startplaats gaan we terug met de BART en onze bus naar de camping. morgen gaan we onze checklist afwerken met must see's . Aangezien we vandaag maar tegen 3u in de stad waren hebben we nog niet veel kunnen zien. Morgen meer van San Francisco.

We hebben nu ook internet die redelijk werkt. we zijn er nog, leven nog en verkeren in goede gezondheid. Marianne maakt zich al druk over de terugreis en de hoeveelheid bagage die we reeds hebben. Maar blijkbaar heeft ze miswogen en zitten we onder ons gewicht en hebben al 2 extra koffers gekocht. Stress stress stress dat er hier heerts. Maar goed we zien wel weer.

Groeten van

Mi, Ma, Keke met teigertje en squerrel (nieuwe vriendje)

en natuurlijk Beertje de bus (die het zeer goed doet, leuke bus om mee te reizen en rijden hoor)