Yosemite naar Wawona RV park

22 september 2014 - Pacifica, California, Verenigde Staten

Deze morgen in alle kou opgestaan. In Yosemite gaat de temperatuur snel naar beneden als het zonnetje vertrekt.Vandaag gaan we naar de grote bomen kijken in wawona (Mariposa grove of giant sequoia's). Het is een uurtje rijden, maar we kiezen er eerst voor om de berg op te rijden en galcier point te gaan bezoeken. Van hieruit zouden we een machtig mooi overzicht krijgen van Yosemite valley. De vallei is van beneden al mooi en indrukwekkend. El captain en half dome komen daar al mooi tot hun recht. Na een uurtje zijn we boven aanbeland waar we inderdaad het beloofde uitzicht krijgen. Van heel in de verte zien we toch eindelijk een klein watervalletje die loopt. Erboven zien we nog een andere. De droogte in het park maakt dat bijna alle watervallen zijn uitgedroogd. Maar het uitzicht dat je krijgt is adembenemend mooi. Ook toen we de vallei uitreden om naar glaceer point te rijden, passeerden we aan de tunnen view. De meeste mensen komen via deze tunnel het park binnen en krijgen aan het einde een mooi zicht op de vallei. Het meest gekende zicht van de vallei. Daar hebben we ook een paar mooie foto's genomen met en zonder onszelf. Ook op glacier point hebben we een paar mooie kiekjes kunnen nemen. Katherine heeft er zelfs in haar mooiste vlaams geroepen dat iedereen weg moest zodat wij een foto konden nemen (hebben het op beeld staan zelfs). Hup en verder want vandaag willen we ook de grote bomen zien. Na alweer een kronkelige weg naar beneden, dewelke sneller leek dan in het opgaan, reden we richting Wawona. Na nog eens een uurtje rijden kwamen we aan het beginpunt van de busstops naar de Grove zelf. Daar hebben we wijselijk onze bus geparkeerd en konden we direct op een gratis bus naar het park. de bestuurder was zo vriendelijk om op ons te wachten, hij zag ons parkeren. We waren de enigen die meereden dus een ganse bus voor ons alleen. Na alweer een 20 minuten rijden, kwamen we eindelijk aan het bord met "Mariposa Grove" De bestuurder vertelde ons een paar weetjes over de bomen en toonde ons een eenzame sequoia die net buiten de grove stond waar het publiek komt. Aan deze boom konden we aan om foto's te nemen en zelfs eens aan te raken. Deze boom werd genoemd naar een dinovoet. zijn wortels waren zo groot als de lengte van onze bus. Eens klaar met foto's nemen gingen we eens bekijken hoe we de grove het beste konden bezoeken. Een paar meter's verder was een giftshop en een balie met info. Daar zagen we dat je ook met een tram de grove kon bezoeken. We vroegen info en dit bleek voor ons de ideale manier te zijn om alles te zien en toch niet zo ver te hoeven wandelen met de dochter (aangezien de buggy het heeft begeven). Na een 10 minuutjes was het dan zover. We zagen het ganse bos en hadden voldoende tijd om foto's te maken van al die mooie bomen. Aan de Giant Grissley mochten we er even af voor 10 minuten om eens van dichtbij te gaan kijken, naast deze boom syond de tunneltree, een boom waar ze een opening door hebben gemaakt. Hier kan je het binnenste van de boom zien. Hij bloed zelfs als een mens rood vocht. Dat is het levenssap van de boom en die is even rood gekleurd als menselijk bloed. De boom ondervind hier echter geen hinder van hoor. hij groeit verder en verder. Sequoia's zijn echte overlevers. ze branden bijna niet en zijn niet verwerkbaar, ze klinken hol en voelen aan als kurk. toch heeft weer of insecten en bacteriën geen invloed op de boom. dat is de reden waarom ze zo oud en groot worden. Veel meer weetjes vertellen we wel als we terug zijn. Na een leuke trip van om en bij de 2 uur kwamen we weer aan bij de ingang. Daar konden we weer direct op de bus en hadden gelukkig plaats om te zitten. De bus bracht ons weer naar de startplaats waar onze camper stond te wachten. Met de camper was het slechts 5 minuten terugrijden naar de camping die we nabij wawona hadden geboekt. Daar hadden we een mooi rustig plekje om de nacht in te zetten. Morgen vroeg uit de veren want dan gaan we naar San Francisco.

Groeten

MiMaKeke en beertje de bus