Yosemite dag 1

21 september 2014 - Pacifica, California, Verenigde Staten

Reisverslag Yosemite NP dag 1.

Deze nacht had het dus lelijk huis gehouden met het weer, deze morgen wekten ze ons met luide knallen. Deze waren afkomstig van de afvalwagen die de containers komt legen. Die vinden het nodig dat om 7u in de ochtend te komen doen. Aangezien hier geen arbeider aan de container komt, en het dus allemaal machinaal word opgehaald, is dat dus met veel kabaal. Geen probleem, we draaien ons op de andere zijde en slapen nog even verder. Tegen 9u worden we wakker van de friste in de camper. Vele kampeerders zijn inmiddels reeds vertrokken en dus is het wat stiller en rustiger op de kamping. Bij het buitenkomen lacht de zon ons toe en is de hemel mooi blauw met hier en daar een stapelwolkje. Eerste handeling van de dag is ons gaan registreren. Een vriendelijke dame geeft ons de nodige documenten en verteld ons hoe en waar je de shuttlebus kan gebruiken. 50 m verder hebben we al een opstapplaats. Voor ons bevind zich de Half Dome, deze is naast el captain de meest gekende berg in de vallei vanwege de beroemde foto’s. Ook is deze berg de foto die gebruikt word als bureaublad achtergrond voor het nieuwe besturingssysteem van apple „OSX Yosemite” genaamd. Ik herken de berg onmiddellijk omdat ik deze foto al op mijn laptop als bureaublad heb staan. Snel een paar kiekjes van genomen dus. Intussen is de bus daar al. We stappen op en horen waar we allemaal kunnen stoppen. We kijken het meeste uit naar de Yosemite Fall’s de watervallen in het park. Eerst stoppen we in het Yosemite village. Hier is een grocerystore en een souvenirwinkel. Hier slagen we nog eens onze slag en keren terug naar de bus. Die zet ons een paar minuten later af bij de upper en lower fall’s . aan het infobordje zien we waar deze zich bevinden. Dat is dus de eerste teleurstelling van de dag. Door de droogte is er helemaal geen waterval. Je kan enkel zien waar het water normaal naar beneden raast. Het is een uitgesleten plooi in de berg. En ja inderdaad poederdroog. We wandelen nog even doorheen het bos waar ook normaal water staat. Je loopt er over een brugje met onder je enkel stenen ipv water. We keren een beetje teleurgesteld terug naar de bus en besluiten verder te gaan kijken. Veel verder kan je met de bus niet geraken want deze rijden enkel rond in en om de vallei voor de toeristen. Volgende halte nemen we aan curry village. deze „village” ligt tegen onze camping en heeft ook een kleine winkel en eetgelegenheden zoals hamburger en pizza, hoe kan het anders. We besluiten naar de camper te gaan en er eerst te eten. Daarna gaan we met de camper op pad om iets meer te zien van de omgeving. Aangezien de bussen die verder gaan dan de vallei zelf, niet meer rijden in deze periode, moeten we zelf rijden. Gelukkig dat we dit deden, we kwamen nog mooie en leuke stops tegen. Meeste memorabele stops zijn aan de EL CAPITAIN, waar we met de zoomlens enkele klimmers zagen. Ook een aantal die aan het klimmen waren. Daarna kwamen we aan het uitzichtpunt over de vallei aan de merced river. Morgen gaan we naar tunnel view waar je een overzicht krijgt op grotere hoogte over de vallei. Dit uitzicht was wondermooi, helaas was ook de bekendste waterval (brideveal fall) niet te zien. Als je heel goed keek zag en een klein straaltje water vallen. Aan een infopunt vroegen we welke watervallen er wel waren, en hier was het antwoord „geen” op. 2 watervallen waren te zien over het ganse park maar daar moet je heen wandelen de hoogte in, niet voor ons geschikt. alle toeristische watervallen waren uitgedroogd door de lange hitte die ze hier kenden. Vanaf november beginnen ze terug te komen en na de winter (door de smeltende sneeuw natuurlijk) zijn ze op hun mooist. We kochten dan maar een DVD waar ze wel allen op te zien zullen zijn. We keerden dan opnieuw terug naar onze stopplaats en maakten er een rustige avond van. Ik ging met katherine nog eens wandelen, die heeft er ondertussen een vriendje bij (een eekhoorn, omdat die hier in grote getallen rondlopen voor je neus) die in het amerikaans een squirell heet, maar zij noemt hem squiebbel. En dat nieuwe vriendje krijgt een exclusieve tour van katherine doorheen onze camping. We stapten ook de merced river in. Een klein stroompje vergeleken met de bedding waar hij normaal in loopt. Het kleine beetje water hebben we op video en foto gezet. Katherine controleerde de temperatuur en voelde dat het goed was. Eens terug in de bus begon het snel donker te worden. Marianne probeerde intussen al eens een aantal koffers te vullen en te wegen hoeveel ze al wogen. Tot haar grote spijt zitten we al ruim boven ons gewicht en moeten we even alles uitdokteren voor we terugkeren naar ons belgenlandje. Ondertussen liggen we alweer in onze bus , vullen wat kruiswoordraadsels in , typen deze verlagen en ipadden nog wat alvorens we gaan slapen. Morgen gaan we naar de giant sequoia's in het mariposa grove. ook hier blijven we een nacht om dan verder te rijden naar San Francisco.

Groeten MiMaKeke en beertje de bus